Våran åsikt om mobbning.

Det är väldigt hemskt att det ens finns till. Frågan är vem som började med det och hur det har spridit sig i hela världen. Mobbning måste bort men den sprider sig istället snabbare över världen, i skolan, fritiden och över internet. 

Det känns ibland som att lärarna i skolan blundar, dom vet vad som händer runt hörnet men dom vill eller vågar inte ta tag i det. Som ensamt offer har man oftast inte modet att stå upp för sig själv. Men har man någon/några vid sin sida som bryr sig och som vågar stå upp för en så blir det lättare. Det är inte alltid i alla fall som offrets vänner rycker in som hjälp och det förstår jag inte att man inte gör. Man hjälper sin vän i nöd. Mobbning är något som förstör. Det förstör självförtroendet medans man blir mobbat men självförtroendet bygger inte alltid upp sig. Man får svårt att lita på andra. Därför bör mobbning stoppas. 

Har själv den senaste veckorna kollat lite närmare på hur folk i min skola behandlar varann, mest i dem mindre klasserna då jag och min vän har gått runt och tittat. Och jag förstår verkligen inte hur lärarna tänker, speciellt när man sett samma pojke gråta vid flera tillfällen och sedan går fram och han berättar att han blir retad. Och när lärarna kommer så rycker dem bara tag i ungen och säger till honom att såhär är det inte alls. Vad är det för fel på vissa lärare? Blir så otroligt irriterad och ledsen av att se detta. Och flickor skickar hot till varann via sms och kallar varann hora, slampa, slyna you name it. Och dessa flickor som jag vet om har fått sådana sms är dessutom så pass unga, trodde knappt att dem visste vad det betydde. 

Men det är rena skämtet hur skolan löser mobbning i vissa fall. Dom isolerar offret och sen får mobbaren/ mobbarna ibland en utskällning och sen är det glömt. Och mobbarna fortsätter om och om igen. Det är ofta att offrena får byta skola. Men så ställer jag migsjälv frågan. Varför tvingas inte mobbarna till ett ultimatum? Antignen tvingas byta skola eller får EN chans om det händer igen blir man automatiskt flyttad till annan skola, där inte kompisarna finns som står bakom mobbaren, då mobbaren inte längre känner sig trygg nog att våga mobba. 

Jag blir så ledsen när man hör när folk berättar att dom blivit mobbade, och dom berättar hur mycket det sitter i.  Vem ger någon annan rätten till att hacka ner på någon annan och trycka ner någon annan. Är det bara för att man har det svårt eller för att man mår bra utav det? Alla vi människor är värda lika mktkvittar om man är man eller kvinna, svart eller vit. Lång eller kort. Tjock eller smal ! 

 

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0